De start van het Westland Filmbureau. Het verhaal over WestlandFilm

Ik ben bijna tien jaar filmmaker in dienst voor het MKB en eenmanszaken. Bij ieder project ga ik op onderzoek uit naar succes. Ik zoek en analyseer de meest populaire video’s in de sector. Zo kom ik te weten wat zowel de opdrachtgever en de kijker wilt zien. Het onderzoek omvat technische kwaliteit (bijv. FullHD resolutie), distributie (bijvoorbeeld vertonen op social media) en inhoudelijke kwaliteit (bijv. filmen in een bepaalde stijl).
Wat mij opviel in ieder onderzoek waren deze twee krachtpunten: video’s moeten opvallen en entertainen.

Scroll en lees dit artikel verder

Opvallen: met social media als meest prominente rol binnen de huidige marketing, is het aanbod van video’s daar ook enorm. Het effect van video is het meest krachtige medium wat je als marketingtool kunt inzetten. De vraag is, hoe wordt jouw video tussen de vele andere video’s opgemerkt? Jouw video moet de aandacht van de kijker opvragen. Je moet opvallen.
Entertainen: de tijd van afstandelijke, informerende video’s is voorbij. De aandachtsspan van de kijker is korter geworden. Ook is de kijker steeds meer ‘verwend’ met hoge kwaliteit films en video’s. Om niet buiten de boot te vallen moet je de uitdaging aan durven gaan en de lat proberen te verleggen. De video moet een beleving zijn, een gevoel overbrengen en de kijker entertainen.

Opvallen en entertainen. Deze twee krachtpunten samen maken een video tot een succes.

Ik heb deze kennis toegepast op een nieuw filmproject voor Qualily wat een leliekwekerij in het Westland is. Ik heb gekeken naar het aanbod van video’s in de agrarische sector. Om de video hiertussen te laten opvallen, heb ik de lelie innovatief verfilmd met behulp van de timelapse methode. Om met de video te kunnen entertainen heb ik mijn eigen filmstijl ingezet.

Mijn filmstijl: een beeldend verhaal, cinematische muziek en bijzondere filmtechnieken.

Direct na de lancering van de Qualily – Nashville video, ging de video viral op Facebook. De video werd tientallen keren gedeeld en meer dan dertigduizend bekeken. Ter vergelijking, bij de meeste bedrijven wordt een video honderd keer bekeken.
De reacties waren zeer positief naar Qualily en mij toe. Met aanvragen voor nieuwe projecten en met liefde voor het Westland, vond ik het tijd voor iets eigens. Het Westlands Filmbureau. 
Dus kwekers, veredelaars, tuinders, handelaren en de hele agrarische sector. Laten we mooie films maken, van Westlandse kwaliteit.

Proost, Karsten.